John Kramer aka Jigsaw – Historia postaci

John Kramer Jigsaw

John Kramer, lepiej znany jako Jigsaw to główny antagonista serii horrorów „Piła”, które zapoczątkował James Wan w 2004 roku. Mimo, że później za kamerą sequeli stawały inne osoby, Kramer zawsze ma wpływ na filmy z serii. W ostatnim z nich nie było go widać, jednak został on wspomniany.

W rolę Johna Kramera wcielił się Tobin Bell, na Instagramie Strefa Grozy możecie znaleźć inne horrory w których ten aktor odgrywał role.

W dzisiejszym odcinku chciałem Wam przedstawić historię Johna Kramera. Przybliżę Wam nieco jego życie sprzed momentu gdy stał się zły, sytuacje które do tego doprowadziły oraz kilka ciekawostek, których prawdopodobnie nie znaliście.

John Kramer wierzy, że ludzie mają instynktowną wolę życia w obliczu śmierci, jednak lata ewolucji nieco przytępiły ten instynkt i w naszych czasach ludzie nie za bardzo doceniają życie. Po stracie swojego nienarodzonego dziecka oraz zachorowaniu na nowotwór John bezskutecznie próbował popełnić samobójstwo.

Te sytuacje otworzyły mu oczy na ludzkie życie i postanowił że od teraz będzie szukał osób, które nie mają szacunku do swojego istnienia i poddawał ich testom, tak aby podobnie do niego Ci ludzie zaczęli bardziej cenić swoje życie. Na swój celownik Kramer obrał w większości przestępców oraz osoby z dużymi zaburzeniami, i tych uzależnionych od różnego rodzaju używek.

W ten sposób John Kramer odszedł w zapomnienie a narodził się Jigsaw a wraz z nim zaczeła się cała ogromna seria pułapek w których większość osób traciła zycie.

Mimo, że jego testowanie ludzkiej woli jest bardzo brutalne to wydaje się, że sam oprawca nie odczuwa żadnej satysfakcji z tego, że giną przez niego ludzie. Jego przewodnią myślą w całej tej rozgrywce jest to, żeby testowane osoby przewartościowały swoje życie i stały sie lepsze, ponieważ już zdążyły osiągnąć dno.

Widać, że Jigsaw potrafi współczuć ocalałym osobom, jak na przykład w przypadku Lawrence’a Gordona, który amputował swoją nogę aby uciec z pułapki. Zdarzają się oczywiście przypadki satysfakcjonujące dla Kramera, jak choćby w przypadkach gdy umieszcza on ludzi w pułapkach z osobistych pobudek, aby się zemścić za krzywdy, które zostały popełnione w jego stronę.

A jak wyglądało życie Johna Kramera przed rozpoczęciem zbrodniczej kariery?

John był odnoszącym sukcesy inżynierem budowlanym i deweloperem. Zajmował się wznoszeniem budynków, a prywatnie był żonaty z Jill Tuck, któa zajmowała sie prowadzeniem kliniki dla narkomanów, któej hasłem przewodnim było „Doceniaj swoje życie”. John również działał społecznie, pomagał biednym rodzinom w sprawach mieszkaniowych. Stawiane przez niego budynki miały służyć jako mieszkania dla najbardziej potrzebujących.

John i Jill byli szczesliwym małżeństwem i spodziewali się synka, któremu chcieli dać na imię Gideon. Niestety przykry incydent z jednym z podopiecznych z fundacji sprawił, że Jill poroniła. Człowiekiem odpowiedzialnym za utratę nienarodzonego dziecka był Cecil Adams, który próbował obrabować klinikę i niefortunnie ranił Jill. Oczywiście za swoje przewinienie Cecil został odpowiednio ukarany przez Jigsawa.

Sytuacja z utratą dziecka sprawiła, że John stał się mocno wycofany i bardzo często wpadał w gniew. A w zanadrzu czekała jeszcze jedna przykra sprawa.

John Kramer Jigsaw

Jak sie okazało niedługo później Kramer cierpiał na nowotwór okręznicy. Choroba okazała się być śmiertelna i to już do końca dobiło bohatera. Postanowił skończyć ze sobą na własnych zasadach, jednak jego próby samobójcze okazały sie nieskuteczne. Gdy w końcu pogodził się ze swoim losem, zaczął rozmyślać nad tym jak ludzie nie dbają o swoje zdrowie i życie i od tego momentu postanowił poddawać ich testom.

Jigsaw za każdym razem tworzył śmiercionośne pułapki dla swoich obiektów testowych i w zdecydowanej większosci pozostawiał im możliwość wydostania się i uratowania życia. Za każdym razem gdy nieprzytomna ofiara budzi się w jednej z wielu wymyślnych pułapek, z ekranu telewizora lub z głosnika otrzymuje zasaday dotyczące rozgrywki. Jigsaw przekazuje je za pośrednictwem marionetki o imieniu Bill.

Ofiary mają ograniczony czas na to aby w jakiś sposób wydostać się z więzów. Bardzo często jednak dochodzi do sytuacji w której musza poświęcić jakąś cześć siebie. Czasami którąś z kończyn a czasami nawet i oko. Chociaż zdarzały się przypadki gdy ofiara nie wyrządzała sobie żadnej krzywdy, o ile była wystarczająco sprytna.

Tak więc wszystkie poczynania Johna Kramera po swoich życiowych tragediach mają za zadanie w jakiś sposób rozbudzić u swoich ofiar instynkt przetrwania i sprawić aby zaczęły bardziej doceniać życie. Jigsaw zmusza ofiary aby udowodniły, że są godne i zasługują na dalsze życie, a także aby porzuciły swoje dotychczasowe złe nawyki. Instrukcje przekazywane osobom poddawanym testom zawierają często frazę „Żyj lub zgiń. Dokonaj wyboru”.

Podsumowanie

Po tym opisie trudno określić Kramera jako złoczyńcę, ponieważ dotknęły go problemy z którymi każdy mógłby sie w swoim życiu zmierzyć. Utrata dziecka i nieuleczalna choroba mogą wpłynąc na psychikę człowieka bardzo mocno.
Jednak im więcej powstawało filmów z serii tym bardziej John stawał się złoczyńcą. Już nie w każdej grze ofiary mogły przezyć, w niektórych musiały walczyć między sobą i tylko jedna była wygrana.

Tak czy inaczej John Kramer to postać niezwykle złożona. Z jednej strony społecznie działający utalentowany inżynier w szczęśliwym małżeństwie, a z drugiej strony wycofany ze społeczeństwa, pokrzywdzony mężczyzna.

Jeszcze kilka słów o inspiracji dla jigsawa oraz innej ważnej postaci z serii

Leigh Whannell, scenarzysta pierwszych trzech filmów z serii oraz aktor wcielający się w Adama przyznał, że pomysł na postać Johna Kramera wpadła mu do głowy gdy był w szpitalu. Whannell w wieku 24 cierpiał na bardzo ciężkie migreny i obawiając sie jakiejś poważnej choroby postanowił przeprowadzić serię badań.

Gdy był w szpitalu pomyślał o lekarzu, który mówi pacjentowi, że został mu rok życia. Wymyślił więc postać, która jak lekarz przedstawia pacjentowi ile życia mu zostało. Jednak podkręcił historię i tak powstał John Kramer, który zawsze daje swoim ofiarom ograniczony czas na wydostanie się z pułapek.

John Kramer Zep

Jeszcze jedna inspiracja, tym razem dla postaci Zepa. Zep, postać z serii filmów Piła odpowiedzialny za przeprowadzanie porwań dla Jigsawa, został zainspirowany dziwaczną, prawdziwą historią, którą James Wan przeczytał, gdy był młodszy. Skupiała się na człowieku, który włamywał się nocą do domów, nie po to, by kraść, ale żeby łaskotać ich stopy. Wan nie podaje konkretnych lokalizacji ani dat dotyczących konkretnej sprawy, ale, co dziwne, istnieje kilka rzeczywistych spraw kryminalnych w których głównym przestępstwem były włamania i łaskotanie.

I na koniec jeszcze kilka ciekawostek, które obiecałem na początku

  • Od 2014 roku istnieje popularna, humorystyczna teoria, że ​​John Kramer jest starszym Kevinem McCallisterem, głównym bohaterem filmów „ Sam w domu ”. Teoria wskazuje, że po spotkaniu z Harrym i Marvem Kevin staje się zaburzony psychicznie i z biegiem lat zaczyna tworzyć bardziej złożone i śmiercionośne pułapki. Zarówno Macaulay Culkin, jak i reżyser „Piły” James Wan zareagowali pozytywnie na tę teorię.
  • W czwartej odsłonie filmu „Piła” dowiadujemy się, że marionetka Billy została stworzona dla syna Kramera, Gideona, który niestety jednak nie zdążył przyjść na świat. To jest jej filmowa historia. W rzeczywistości Kukiełka jest dziełem Jamesa Wana. Przerażająca twarz Jigsawa nie została kupiona na tyłach sklepu z antykami ani wykonana przez hollywoodzką firmę zajmującą się rekwizytami, to James Wan samodzielnie stworzył Billy’ego.
  • W filmie oprócz marionetki charakterystyczna jest maska świni. Maska świni to tematyczny rekwizyt noszony przez Johna i jego wspólników w całej serii filmów Piła, dla ukrycia swojej tożsamości podczas uprowadzania „podmiotów testowych”. W miarę kontynuowania serii, cel maski świni jest szczegółowo badany; tłumaczy się, że jest to hołd dla „Roku Świni”, czyli roku, w którym John rozpoczął swoją pracę.
  • Wiele gier Jigsawa wykorzystuje zegary, odliczające czasomierze. Jigsaw rozwinął w Piła II swoje uznanie dla „czasu”, podkreślając znaczenie delektowania się każdą chwilą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *